29 Aralık 2018 Cumartesi

Astım Belirtileri

Alerjilerin astım üzerindeki tesiri nedir?



Bronş titizliğini taşıyan, açıklayan genler olmakla beraber, ilaveten alerji karakterini akataran genlerimiz bulunmaktadır. Bir bireyin hem bronş hassasiyeti, hem de astım alerji genlerini aynı anda alması mümkündür. Başka bir deyim ile bir bireyin alerjisi olmadığı durumda astımı olabilir. Alerji farklı organlarımızda bulgu veren bir hastalıktır. Burunda bulgu vereceği gibi, hem egzama, hem besin alerjisi, hem astım şeklinde de meydana çıkabilir. Kısacası bir kişide astım, alerji olmaksızında olabilir.



Hangi ilaçlar astıma namacıyla olur?



Son oluşturulan incelemelerde bilhassa bebeklik döneminde, antibiyotik kullanılmasının bağırsaktaki normal bakteri fülorasını etkileyerek gelecekte astimatik tepki ihtimalini arttırdığını göstermiştir. O amaçla çok mecbur kalmadıkça ilk 6 ay ortamında antibiyotik kullanılmaması gerekmektedir. Astım, yalnızca ilaçlara bağlı da olabilir. Mesela no steroit ağrı kesici, ateş düşürücü ilaçlar, birtakım Romatizma hastalıklarında sarfedilen iltahap giderici ilaçlarla çıkan astimatik tepkiler bulunmaktadır. İlaca bağlı astım, başka astım türlerinden ayırt edilemeyecek kadar kuvvetli bir soluk darlığı ve bronşit olur. Pratik olarak her türlü ilaç astım tarzı bir tepkiye namacıyla olabilir. Bunlar oran olarak seyrek görünen durumlardır.



Astım hastalığı nasıl olur?

Astım bronşlarmızın geri dönüşebilen ancak yineleyen daralma, salgı artışı ve iltihabi süreçle karakterize bir hastalığıdır; yineleyen hırıltı ve soluk darlığı atalarıyla karşımıza çıkar. Astım esnasında bilhassa alt solunum yolarında bronşlarda daralmaya, ortamında salgı artışına ve kasılmaya bağlı olarak soluk darlığı, hırıltı, göğüste daralma hissi, soluk açlığı hissiyle karakterize bir tablo meydana çıkar. Şiddetli öksürükler, bilhassa çocuklarda uyandıran kesik kesik öksürüklerle karakterizedir.



Astım nasıl meydana çıkar?

Astım genlerimizle belirlenmiş bir karakter şeklidir.

Vücudumuzda gerçekte doğuştan astıma potansiyel bulunmaktadır ama bu potansiyelin açığa çıkması amacıyla birtakım uyaranların olması gerekir. Mesela bu kalıtsal özelliği taşyan, annesinden babasından alan çocukta ve yetişkinde şayet alerjik bir kalıtsal özellik de varsa alerji yapan maddelerle meydana çıkar.  Alerjik olsun olmasın astım hastalığı solunum yollarının enfeksiyonlarıyla beraber tetiklenir ve bir atak şekline dönüşür. Hava kirliliği, sigara dumanı ve başka havayı kirleten etkenlerin bulunduğu ortamlarda astım hastaları astım krizine girerler. Astım potansiyeli herkeste yoktur. Genellikle yakın aile fertlerinde, annede, babada ve onların akrabalarında astımla alakalı genleri ve alerjiyle alakalı genleri taşıyan şahıslar çocuklarına bunu aktarırlar. Bu genleri alan çocuk gelecekte çocukluk çağı süresince astım hastalığına yakalanabilir, bunların bir alanı yetişkin astımı olarak da devam eder. Ama bunların oluşabilmesi amacıyla etraf koşullarının da, etrafden gelen uyarıcı maddelerin de bulunması gerekir. Yani astım hem kalıtsal hemde etraf bağlı bir hastalıktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder